Wyrejestrowanie pojazdu w przypadku utraty pojazdu bez zmian w prawie własności
INFORMACJA
dotycząca wysokości opłaty będącej warunkiem wyrejestrowania pojazdu w przypadku udokumentowanej trwałej i zupełnej utraty pojazdu bez zmian w zakresie prawa własności.
1. Warunkiem wyrejestrowania pojazdu jest wniesienie przez właściciela pojazdu opłaty na rzecz gminy Głubczyce, na realizację zadań związanych z utrzymaniem czystości i porządku w gminach (art. 79 ust. 5 ustawy z dnia 20.06.1997r. – Prawo o ruchu drogowym - (tj. Dz. U. z 2021 r., poz. 450 z późn. zm.).
2. Pojazd podlega wyrejestrowaniu przez organ właściwy ze względu na miejsce ostatniej rejestracji pojazdu, na wniosek jego właściciela, w przypadku:
- przekazania pojazdu do przedsiębiorcy prowadzącego stację demontażu lub przedsiębiorcy prowadzącego punkt zbierania pojazdów, na podstawie zaświadczenia o demontażu pojazdu, o którym mowa w ust. 2 bądź w art. 24 ust. 1 pkt 2 lub art. 33 ust. 3 ustawy z dnia 20 stycznia 2005 r. o recyklingu pojazdów wycofanych z eksploatacji, albo równoważnego dokumentu wydanego w innym państwie;
- kradzieży pojazdu, jeżeli jego właściciel złożył stosowne oświadczenie pod odpowiedzialnością karną za fałszywe zeznania;
- wywozu pojazdu z kraju, jeżeli pojazd został zarejestrowany za granicą lub zbyty za granicę;
- zniszczenia (kasacji) pojazdu za granicą;
- udokumentowanej trwałej i zupełnej utraty posiadania pojazdu bez zmiany w zakresie prawa własności;
- przekazania niekompletnego pojazdu do przedsiębiorcy prowadzącego stację demontażu lub przedsiębiorcy prowadzącego punkt zbierania pojazdów, na podstawie zaświadczenia o przyjęciu niekompletnego pojazdu, o którym mowa w art. 25 ust. 1 lub art. 33 ust. 3 ustawy z dnia 20 stycznia 2005 r. o recyklingu pojazdów wycofanych z eksploatacji, albo równoważnego dokumentu wydanego w innym państwie;
- wycofania pojazdu z obrotu, o którym mowa w art. 70g ust. 5.
3. W przypadku, o którym mowa w ust. 1 pkt 5, warunkiem wyrejestrowania pojazdu jest wniesienie przez właściciela pojazdu opłaty na rzecz gminy na realizację zadań związanych z utrzymaniem czystości i porządku w gminach. Przepisu nie stosuje się do pojazdów Policji i jednostek ochrony przeciwpożarowej.
4. Podstawa prawna do wyliczenia opłaty: rozporządzenie Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 3 kwietnia 2002 r. w sprawie wysokości opłaty będącej warunkiem wyrejestrowania pojazdu w przypadku udokumentowanej trwałej i zupełnej utraty pojazdu bez zmian w zakresie prawa własności (Dz. U. z 2002r. nr 44, poz. 419 z późn. zm.).
5. Wyliczenie opłaty następuje w oparciu o przedmiotowe Rozporządzenie i według wzoru: O = W x R +2 x S + 0,5 x M gdzie znaczenie poszczególnych symboli jest następujące:
O – łączna kwota opłaty wysokości opłaty będącej warunkiem wyrejestrowania pojazdu w przypadku udokumentowanej trwałej i zupełnej utraty pojazdu bez zmian w zakresie prawa własności,
W – współczynnik będącym mnożnikiem opłaty za wydanie dowodu rejestracyjnego, uzależniony od rodzaju pojazdu i wynoszący: 1,5 - dla motorowerów 2,0 - dla motocykli i przyczep 4,0 - dla ciągników rolniczych i pojazdów samochodowych o masie własnej poniżej 3,5 tony 6,0 - dla pojazdów samochodowych o masie powyżej 3,5 tony
R – równowartość opłaty pobieranej za wydanie dowodu rejestracyjnego pojazdu, określonej na podstawi odrębnych przepisów,
S – stawka opłaty za umieszczenie zużytego lub nienadającego się do użytkowania pojazdu na składowisku odpadów, określona na podstawie odrębnych przepisów,
M – maksymalna stawka grzywny w postępowaniu mandatowym, określona na podstawie odrębnych przepisów.
Zgodnie z Obwieszczeniem Ministra Klimatu z dnia 9 września 2020r. w sprawie wysokości stawek opłat za korzystanie ze środowiska na 2021r. -
Jednostkowe stawki opłat za umieszczenie odpadów na składowisku na 2021r.: 16 01 04 * - zużyte lub nienadające się do użytkowania pojazdy - 276,21 zł / Mg
Zgodnie z Rozporządzeniem Ministra Infrastruktury i Budownictwa z dnia 9 maja 2016r. w sprawie wysokości opłat za wydanie dowodu rejestracyjnego, pozwolenia czasowego, tablic (tablicy) rejestracyjnych i nalepki kontrolnej oraz ich wtórników (Dz. U. z 2019 r. 1840 z późn. zm.) Organ rejestrujący pobiera opłatę za wydanie: dowodu rejestracyjnego lub jego wtórnika - 54,00 zł.
Zgodnie z ustawą z dnia 24 sierpnia 2001r. Kodeks postępowania w sprawach o wykroczeniach (Dz. U. 2021. poz. 457) w postępowaniu mandatowym można nałożyć grzywnę w wysokości do - 500,00 zł.
DOKONYWANIE PŁATNOŚCI ZA WNIOSEK
Wnioskodawca może dokonać opłaty
-
w KASIE (główny budynek, parter, p. 8) Urzędu Miejskiego w Głubczycach lub
-
przelewem na rachunek bankowy Urzędu Miejskiego w Głubczycach określając przedmiot opłaty. Numery rachunku bankowego wskazane będą w zawiadomieniu o opłacie.
Uwaga! Z uwagi na możliwość zmiany danych, po dacie aktualizacji usługi powyższej, podane opłaty noszą charakter jedynie informacyjny, szczegółowe wyliczenia wg stanu w danym dniu dokonuje osoba prowadząca sprawy!
WNIOSEK
Wniosek o ustalenie opłaty na rzecz gminy.doc (24,00KB)
Opłaty skarbowe przelewem dokonuje się na poniższy nr konta:
GMINA GŁUBCZYCE
ul. Niepodległości 14, 48-100 Głubczyce
Konto: Santander Bank Polska I O/Głubczyce
Nr 51 1090 2154 0000 0005 6000 0127
Data modyfikacji: 08-04-2022 08:52