- Urząd Miejski
- >
- Ochrona środowiska
- >
- Utrzymanie porządku i czystości w gminie
- >
- Utrzymanie porządku i czystości w gminie
Utrzymanie porządku i czystości w gminie
WAŻNE INFORMACJE!
- Harmonogram wywozu odpadów komunalnych
- Deklaracja DO-1
- Informację dotyczącą PSZOku i pojemników na odpady selektywnie zebrane
- Ustawa z dnia 13 września 1996r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach (Dz.U. 2019 poz.2010 ze zm.)
- Ustawa z dnia 14 grudnia 2012r. o odpadach (Dz.U.2019.701 ze zm.)
- Regulamin utrzymania czystości i porządku w Gminie Głubczyce
ZAWIADOMIENIE O ZMIANIE WYSOKOŚCI STAWEK OPŁATY Z TYTUŁU GOSPODAROWANIA ODPADAMI KOMUNALNYMI
Na podstawie art. 6k ust. 1 pkt 1 i ust. 3 ustawy z dnia 13 września 1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach (Dz. U 2022 poz. 2519), Gmina Głubczyce zawiadamia, że w związku z Uchwałą nr XLVI/433/23 Rady Miejskiej w Głubczycach z dnia 31 stycznia 2023 r. wprowadzono nowe stawki opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi.
Stawki za śmieci / opłaty za śmieci
Zgodnie z powyższą uchwałą od dnia 1 marca 2023 r. miesięczne stawki opłat za gospodarowanie odpadami komunalnymi będą wynosiły:
- dla właścicieli nieruchomości zamieszkałych w wysokości 34,00 zł od mieszkańca, jeżeli odpady komunalne są zbierane i odbierane w sposób selektywny,
- dla właścicieli nieruchomości zamieszkałych w wysokości 102,00 zł od mieszkańca, jeżeli odpady komunalne nie są zbierane i odbierane w sposób selektywny.
1. Zgodnie z treścią ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach, każdy właściciel nieruchomości otrzyma zawiadomienie o wysokości opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi wyliczonej na podstawie danych wskazanych w dotychczasowej deklaracji wraz z blankietem opłat na 2023 rok.
2. Zgodnie z art. 6m ust. 2a wspomnianej wyżej ustawy, zmiana stawek nie powoduje obowiązku złożenia nowej deklaracji opłaty, a opłata uiszczana będzie w wysokości podanej w doręczonym zawiadomieniu.
3. Jednocześnie przypominamy wszystkim właścicielom nieruchomości, że wszelkie zmiany związane z ilością osób zamieszkałych (np. z przeprowadzką osób, narodzinami dzieci, zgonami osób itp.) należy zgłaszać w terminie do 10 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym nastąpiła zmiana, w siedzibie tut. Urzędu ul. Niepodległości 14, 48-100 Głubczyce, w Wydziale Komunalno-Inwestycyjnym (pokój nr 15, I piętro).
4. Zmiana stawek opłat za gospodarowanie odpadami komunalnymi związana jest ze wzrostem kosztów funkcjonowania systemu gospodarki odpadami komunalnymi. Istotnym jest również fakt, że z roku na rok wyrzucamy więcej odpadów. Wzrastają więc masy odpadów, które w ramach ponoszonej przez mieszkańców opłaty muszą zostać odebrane bezpośrednio z nieruchomości, za pośrednictwem PSZOK, a także innych elementów systemu, jak np.: odbiór leków z aptek.
O wysokości stawki opłaty, zgodnie z ustawą o utrzymaniu czystości i porządku w gminach decydują koszty odbioru, transportu, zbierania, odzysku i unieszkodliwiania odpadów komunalnych, koszty obsługi administracyjnej systemu, oraz koszty edukacji ekologicznej w zakresie prawidłowego postępowania z odpadami komunalnymi.
Proponowana przez Gminę Głubczyce stawka 34,00 zł/os jest niezbędna do pokrycia wszelkich kosztów związanych z obsługą systemu gospodarowania odpadami w naszej Gminie.
60% ulgi z opłat za gospodarowanie odpadami komunalnymi
Przypominamy, że zwolnienie w części z opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi przysługuje:
- właścicielowi nieruchomości, na której zamieszkują rodziny wielodzietne, o których mowa w ustawie z dnia 5 grudnia 2014 r. o Karcie Dużej Rodziny,
- ulga przypada na trzecie i kolejne dziecko w rodzinie wielodzietnej,
- w wysokości 60% miesięcznej stawki opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi.
Zwolnienie wynosi 60% i obliczane jest od obecnie obowiązującej stawki w wysokości 34,00 zł. Po zwolnieniu kwota opłaty za odpady dla trzeciego i kolejnego dziecka w rodzinie wielodzietnej posiadającego ważną Kartę Dużej Rodziny wynosi 13,60 zł.
Ulga za kompostownik
Ponadto Urząd przypomina, iż istnieje możliwość uzyskania zniżki w wysokości 8 zł od całości kwoty opłaty miesięcznej za gospodarowanie odpadami z tytułu kompostowania odpadów biodegradowalnych w przydomowym kompostowniku w nieruchomościach jednorodzinnych.
Aby uzyskać zwolnienia z części opłaty konieczne jest złożenie deklaracji, w której należy zaznaczyć odpowiednio:
- posiadanie Karty Dużej Rodziny oraz załączyć kserokopie Karty Dużej Rodziny (dla każdej osoby, na którą naliczona ma zostać zniżka);
- posiadanie przydomowego kompostownika;
ZAWIADOMIENIE O ZMIANIE WYSOKOŚCI STAWEK OPŁATY Z TYTUŁU GOSPODAROWANIA ODPADAMI KOMUNALNYMI (nieaktualne)
Na podstawie art. 6k ust. 1 pkt 1 i ust. 3 ustawy z dnia 13 września 1996r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach (Dz. U 2021 poz. 888), Gmina Głubczyce zawiadamia, że w związku z Uchwałą nr XXXIV/340/21 Rady Miejskiej w Głubczycach z dnia 29 grudnia 2021 r. wprowadzono nowe stawki opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi.
Zgodnie z powyższą uchwałą od dnia 1 lutego 2022r. miesięczne stawki opłat za gospodarowanie odpadami komunalnymi będą wynosiły:
-
dla właścicieli nieruchomości zamieszkałych w wysokości 29,00 zł od mieszkańca, jeżeli odpady komunalne są zbierane i odbierane w sposób selektywny,
-
dla właścicieli nieruchomości zamieszkałych w wysokości 87,00 zł od mieszkańca, jeżeli odpady komunalne nie są zbierane i odbierane w sposób selektywny.
Terminy płatności za gospodarowanie odpadami komunalnymi nie uległy zmianie.
1. Zgodnie z treścią ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach, każdy właściciel nieruchomości otrzyma zawiadomienie o wysokości opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi wyliczonej na podstawie danych wskazanych w dotychczasowej deklaracji wraz z blankietem opłat na 2021 rok.
2. Zgodnie z art. 6m ust. 2a wspomnianej wyżej ustawy, zmiana stawek nie powoduje obowiązku złożenia nowej deklaracji opłaty, a opłata uiszczana będzie w wysokości podanej w doręczonym zawiadomieniu.
3. Jednocześnie przypominamy wszystkim właścicielom nieruchomości, że wszelkie zmiany związane z ilością osób zamieszkałych (np. z przeprowadzką osób, narodzinami dzieci, zgonami osób itp.) należy zgłaszać w terminie do 10 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym nastąpiła zmiana, w siedzibie tut. Urzędu ul. Niepodległości 14, 48-100 Głubczyce, w Wydziale Komunalno - Inwestycyjnym (pokój nr 15, I piętro).
4. Zgodnie z założeniami ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach system gospodarki odpadami komunalnymi ma być systemem samofinansującym się. Zmiana stawek opłat za gospodarowanie odpadami komunalnymi związana jest ze wzrostem kosztów funkcjonowania systemu gospodarki odpadami komunalnymi. W związku z powyższym w celu zapewnienia środków na jego prawidłowe funkcjonowanie konieczne jest pobieranie takiej opłaty od mieszkańców, aby wystarczała ona na realizację całości zadania, którym została obciążona gmina. O wysokości stawki opłaty, zgodnie z ustawą o utrzymaniu czystości i porządku w gminach decydują koszty odbioru, transportu, zbierania, odzysku i unieszkodliwiania odpadów komunalnych, koszty obsługi administracyjnej systemu, oraz koszty edukacji ekologicznej w zakresie prawidłowego postępowania z odpadami komunalnymi.
Wzrost opłaty z tytułu gospodarowania odpadami komunalnymi nastąpiły w wielu innych gminach województwa opolskiego:
- Tarnów Opolski - 38,00 zł
- Baborów 32,00 zł
- Skoroszyce 33,00 zł
- Głogówek 29,00 zł
Jak wynika z powyższego, proponowana przez Gminę Głubczyce stawka 29,00 zł/os nie jest stawką wygórowaną w stosunku do pozostałych gminy województwa opolskiego i jest niezbędna do pokrycia wszelkich kosztów związanych z obsługą systemu gospodarowania odpadami w naszej Gminie.
Jak segregować odpady komunalne?
Właściciele nieruchomości realizują obowiązki selektywnego zbierania odpadów komunalnych poprzez selektywne zbieranie następujących frakcji odpadów komunalnych:
- papieru,
- metalu,
- tworzywa sztucznego,
- szkła,
- odpadów opakowaniowych wielomateriałowych,
- bioodpadów,
- popiołu;
Selektywnie zebrane odpady komunalne należy przed włożeniem do worka lub pojemnika:
- usunąć nakrętki;
- zgnieść w przypadku gdy materiał na to pozwala;
- opróżnić opakowania z resztek zawartości;
- oderwać wieczka od pojemników;
- wyrzucać odpady BIO luzem, ewentualnie w torebkach papierowych lub foliowych;
- segregować tylko czysty papier, brudny trafia do zmieszanych;
- nie myjemy opakowań, słoików i innych odpadów.
- odpady niebezpiecznych,
- przeterminowane leki,
- chemikalia,
- odpady niekwalifikujących się do odpadów medycznych powstałych w gospodarstwie domowym w wyniku przyjmowania produktów leczniczych w formie iniekcji i prowadzenia monitoringu poziomu substancji we krwi, w szczególności igieł i strzykawek,
- zużyte baterie,
- akumulatory,
- zużyty sprzęt elektryczny i elektroniczny,
- meble i inne odpady wielkogabarytowe,
- odpady budowlane i rozbiórkowe stanowiące odpady komunalne,
- zużyte opony samochodów osobowych,
- odpady tekstyliów i odzieży
Pozostałe rodzaje odpadów komunalnych oddajemy do Punktu Selektywnego Zbierania Odpadów Komunalnych (PSZOK).
Odpady wielkogabarytowe
- Wielkogabaryty - meble (szafy, stoły, krzesła, sofy, komody), dywany, wózki dziecięce, materace, pierzyny, rowery, zabawki dużych rozmiarów, deski do prasowania, itp.
ww. odpady należy wystawić przed posesję dnia poprzedzającego odbiór lub w dzień odbioru do godz. 6.00.
Odbiory odpadów biodegradowalnych i wielkogabarytowych będzie realizowany zgodnie z harmonogramem po uprzednim zgłoszeniu: numer tel. (77) 485-22-69, e-mail:
PSZOK, czyli Punkt Selektywnej Zbiórki Odpadów Komunalnych
PSZOK, czyli Punkt Selektywnej Zbiórki Odpadów Komunalnych to miejsce, które funkcjonuje w każdej polskiej gminie. Mieszkańcy mogą oddawać do niego, nieodpłatnie, selektywnie zebrane odpady.
Co można przywieźć do PSZOKu?
Odpady niebezpieczne, akumulatory i chemikalia należy dostarczać we własnym zakresie do wyznaczonych do tego punktów lub przekazać osobom uprawnionym, bądź na bieżąco przekazywać do PSZOK.
Przeterminowane leki należy umieszczać na bieżąco w specjalistycznych pojemnikach znajdujących się w aptekach na terenie gminy Głubczyce lub na bieżąco przekazywać do PSZOK.
Odpady niekwalifikujące się do odpadów medycznych powstałych w gospodarstwie domowym w wyniku przyjmowania produktów leczniczych w formie iniekcji i prowadzenia monitoringu poziomu substancji we krwi, w szczególności igieł i strzykawek należy na bieżąco przekazywać do PSZOK.
Opony samochodów osobowych - w ilości nie przekraczającej 4 opon rocznie na jedną deklarację złożoną przez właściciela nieruchomości, należy dostarczać bezpośrednio do PSZOK.
Sprzęt elektryczny i elektroniczny należy bezpośrednio przekazywać do PSZOK.
Zużyte baterie należy umieszczać na bieżąco w specjalnie oznakowanych pojemnikach znajdujących się w szkołach, przedszkolach, placówkach handlowych, urzędach administracji publicznej lub bezpośrednio przekazywać do PSZOK.
Odpady budowlane i rozbiórkowe, w ilości nie przekraczającej 300 kg rocznie na jedną deklarację złożoną przez właściciela nieruchomości, należy gromadzić w specjalistycznych pojemnikach, kontenerach, workach uniemożliwiających pylenie i przekazywać do PSZOK.
Odpady wielkogabarytowe należy wystawiać przed posesję bez umieszczania ich w workach, nie wcześniej niż w przeddzień terminu wyznaczonego harmonogramem lub przekazywać na bieżąco do PSZOK.
Bioodpady – należy poddać procesowi kompostowania np. w przydomowych kompostowniach, zlokalizowanych wyłącznie w granicach nieruchomości, nie stwarzając jakichkolwiek uciążliwości dla sąsiednich nieruchomości. W przypadku braku możliwości kompostowania, bioodpady stanowiące odpady komunalne należy umieszczać w workach ulegających biodegradacji lub zbierać w pojemnikach i przekazywać przedsiębiorcy w terminach wyznaczonych harmonogramem, bądź na bieżąco przekazywać do PSZOK. Usytuowanie i lokalizacja przydomowej kompostowni winna uwzględniać przepisy w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie.
Odpady tekstyliów i odzieży należy bezpośrednio przekazywać do PSZOK.
Czego nie można przywozić?
PSZOKi mają za zadanie służyć mieszkańcom. Zostały stworzone, w celu odbierania śmieci komunalnych wytworzonych w domach i mieszkaniach – nie można wywozićdo nich odpadów z działalności gospodarczej lub w ilości wyglądającej na pochodzące z takiej działalności (takie odpady podlegają pod inne przepisy i nie mogą być traktowane tak jak te, które pochodzą od osób prywatnych).
Regulamin PSZOK
REGULAMIN-PUNKTU-SELEKTYWNEGO-ZBIERANIA-ODPADÓW-KOMUNALNYCH-W-GŁUBCZYCACH.pdf (122,37KB)
Działania proekologiczne w Gminie:
Spektakle ekologiczne na deskach MOK w Głubczycach W ramach realizacji zadań z zakresu utrzymania czystości i porządku w Gminie Głubczyce i prowadzonej kompanii edukacyjno-informacyjnej w zakresie gospodarki odpadami komunalnymi, niskiej emisji oraz zanieczyszczeń wód, w dniu 14.11.2017 r. w Miejskim Ośrodku Kultury w Głubczycach odbyły się spektakle ekologiczne pt. „Jaskiniowcy” oraz „Baron Smog”.
ul. Pocztowa 8
48-100 Głubczyce
woj. opolskie
tel. 77 485 64 94 / fax 77 485 22 69
e-mail: sekretariat@ukglubczyce.pl
Urząd Miejski w Głubczycach
ul. Niepodległości 14,
48-100 Głubczyce
tel. 77 485 30 21 wew. 231.
pokój nr 15.
Zakres projektu obejmuje przeprowadzenie różnorodnych form działań informacyjno-edukacyjnych skierowanych do dzieci, młodzieży oraz osób dorosłych (powyżej 18 r.ż.), z zakresu prawidłowej gospodarki odpadami komunalnymi.
W ramach projektu zostaną przeprowadzone następujące zadania:
przeprowadzenie działań informacyjno-edukacyjnych dotyczących gospodarowania odpadami komunalnymi w formie materiałów
- audiowizualnych,
- organizacja imprez informacyjno-edukacyjnych w formie festiwali,
- organizacja warsztatów oraz spektakli dla dzieci i młodzieży,
- organizacja lokalnej akcji sprzątania lasu,
- organizacja lokalnego konkursu plastycznego pt. „Jak widzą dzieci segregację śmieci”,
- zakup pojemników do segregacji śmieci dla szkół podstawowych oraz przedszkoli,
- stworzenie podstrony internetowej poświęconej prawidłowej gospodarce odpadami na terenie Gminy Głubczyce,
- przeprowadzenie działań informacyjno-edukacyjnych dotyczących gospodarowania odpadami komunalnymi w formie materiałów drukowanych,
- działania promocyjno-informacyjne projektu.
Wartość projektu:
296 250,00 zł
Kwota dofinansowania:
251 748,92 zł
Celem niniejszego projektu jest zwiększenie proekologicznej świadomości społeczeństwa oraz ukształtowanie właściwych postaw i zachowań w odniesieniu do gospodarki odpadami.
Dzięki powyższym działaniom możliwe będzie przekazanie kompleksowej wiedzy z zakresu gospodarki odpadami, uwzględniając także szczegółowe informacje związane z niniejszym zagadnieniem m.in. właściwa segregacji śmieci w gospodarstwach domowych; recykling; minimalizacja odpadów; racjonalne wykorzystywanie zasobów i surowców; sposób utylizacji śmieci; zagrożenia wynikające z niewłaściwej segregacji odpadów i spalania ich w piecach etc.
Projekt Nr RPOP.05.02.00-16-0019/17 o nazwie “Kampania informacyjno-edukacyjna związana z gospodarką odpadami na terenie Gminy Głubczyce” współfinansowany ze środków Unii Europejskiej, w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Opolskiego na lata 2014-2020.
KONTAKT
Urząd Miejski w Głubczycach
Wydział Komunalno-Inwestycyjny
Gospodarowanie odpadami
ul. Niepodległości 14, 48-100 Głubczyce
pokój nr 15
077 485 30 21 wew. 231
email:
Data modyfikacji: 02-10-2024 08:26